Inne
30. rocznica pontyfikatu Jana Pawła II

30. rocznica pontyfikatu Jana Pawła II

  • 2008-10-17, , godzina 19:00
  • Filharmonia im. F. Nowowiejskiego, Olsztyn
  • Zobacz profil >>

Opis

W piątek, 17.10.2008 r. oddbędzie się koncert z okazji 30. Rocznicy rozpoczęcia pontyfikatu Jana Pawła IIWystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii, Chór im. prof. W. Wawrzyczka UW-M, Chór "Camerata".

Dyrygent: Janusz Przybylski
Sopran: Izabella Kłosińska

Czołowa solistka Teatru Wielkiego w Warszawie. Studiowała w warszawskiej PWSM, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego. Będąc jeszcze studentką III roku, debiutowała w stołecznym Teatrze Wielkim, by już po zakończeniu studiów pozostać w nim na stałe. Artystka odnosi liczne sukcesy międzynarodowe. Bierze udział w przedstawieniach operowych, wykonuje repertuar oratoryjno-kantatowy, często występuje również z recitalami w kraju i za granicą. Śpiewała gościnnie w Niemczech (Hanower, Dortmund, Hamburg - „Requiem" Mozarta pod dyrekcją Hansa-Martina Schneidta), w Wielkiej Brytanii (II nagroda w Cardiff Eurovision; Glasgow), w Szwajcarii (Zurych, Berno - IX Symfonia Beethovena). Kilkakrotnie uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień" i Festiwalu Oratoryjno-Kantatowym Wratislavia Cantans.

Ma na swoim koncie szereg nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych, a arie w jej wykonaniu, zarejestrowane dla Polskiego Radia, zostały uznane za najlepsze nagranie roku 1990. Uczestniczyła w głośnym wykonaniu koncertowej wersji opery „Trojanie" Berlioza w Concertgebouw w Amsterdamie, a następnie w amerykańskich realizacjach „Króla Rogera" w Buffalo oraz w Detroit (Michigan Opera Theatre -- wiosna 1992). Jesienią 1992 r. śpiewała w „Traviacie" podczas uroczystego otwarcia nowego teatru operowego w Daegu (Korea Południowa).

Rok 1993 przyniósł artystce możliwość wykonania „Siedmiu wczesnych pieśni" Albana Berga pod dyrekcją Michaela Zilma (Filharmonia w Rostocku), udział w amerykańskim prawykonaniu oratorium Dwoøáka „Święta Ludmiła" (Carnegie Hall, Nowy Jork, pod dyrekcją Lyndona Woodside). Śpiewała także rolę Liu w „Turandot" na scenie Opery w Seulu, a we wrześniu 1993 r. wystąpiła na festiwalu w Maastricht (Holandia), śpiewajac partię sopranową w III Symfonii Góreckiego (trzy miesiące później tę samą partię wykonywała na festiwalu w Bayonne, Francja). W 1994 r. brała udział w Festiwalu Muzyki Współczesnej w Alicante
(Hiszpania) oraz w tournée Teatru Wielkiego po Francji, wykonując „Requiem" Mozarta oraz „Mszę Koronacyjną C-dur" i „Mszę c-moll". W 1995 r.
wystąpiła ponownie w Concertgebouw w Amsterdamie. W lipcu 1996 r. występowała jako solistka w „Requiem" Mozarta z London Chamber Orchestra.

W grudniu 1996 r. została wybrana „Divą roku" w rankingu „Artyści na Topie" Przeglądu Tygodniowego.
W marcu 1997 r. była solistką w europejskiej prapremierze „Siedmiu bram Jerozolimy" Pendereckiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie artystka jest częstym gościem. W lipcu 1997 r. wystąpiła w Londynie w Requiem Mozarta z London Chamber Orchestra. W grudniu 1997 r. wystąpiła w operze „Simon Boccanegra" Verdiego w roli Amelii w Teatrze Wielkim w Warszawie.

W 1998 r.wystąpiła między innymi w operze „Siostra Angelika" Giacomo Pucciniego w Utrechcie (luty), w partii Amelii w „Balu maskowym" Verdiego (kwiecień), w estradowym wykonaniu opery Boito w Concertgebouw w Amsterdamie (październik), w partii Donny Elwiry w premierze „Don Giovanniego" Mozarta w Teatrze Wielkim w Warszawie (grudzień). W lutym 1999 r. wystąpiła w „Credo" Pendereckiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, zaś w marcu - w „Requiem" Verdiego w Concertgebouw w Amsterdamie. W tym okresie wzbogacila swój repertuar oratoryjno-kantatowy o trzy nowe pozycje: „Polskie Requiem", „Te Deum" i „Credo" Krzysztofa Pendereckiego.

13 lutego 2000 r. wystąpiła w Utrechcie (Holandia) w międzynarodowej produkcji operowej „Il Tabarro" Pucciniego i „Il Tramonto" Respighiego z Orkiestrą Radia i Telewizji TROS pod dyrekcją Miguela Gomeza Martineza. W marcu 2000 r. wystąpiła w partii Roksany w „Królu Rogerze" Karola Szymanowskiego, w październiku 2000 r. jako Elżbieta de Valois w „Don Carlosie" Verdiego, a czerwcu 2001 r. jako Desdemona w „Otellu" Verdiego (Teatr Wielki - Opera Narodowa).

W grudniu 2000 r. otrzymała nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę sezonu: Cio-Cio-San w „Madame Butterfly" Pucciniego w Operze Narodowej.  W sezonie 2000/2001 z okazji jubileuszu 100-lecia Filharmonii Narodowej w Warszawie wzięła udział w 3 koncertach: „Missa pro pace" Wojciecha Kilara
(nagranie), „III Symfonii" Karola Szymanowskiego (pod dyrekcją Jerzego Semkowa) oraz „IX Symfonii" Ludwiga van Beethovena. W czerwcu 2002 r. wzięła udział w „Stabat Mater" Karola Szymanowskiego w Saarbrücken pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego oraz w koncertowym wykonaniu „Missa solemnis" Ludwiga van Beethovena w Holandii (Utrecht, Eindhoven) pod batutą Marca Soustrota. W październiku 2002 r. wystąpiła na Festiwalu Muzycznym w Kastylii, gdzie brała udział w „Polskim Requiem" Krzysztofa Pendereckiego. W styczniu 2003 r. wzięła udział w tournée Opery Narodowej po Japonii, gdzie wykonała partie Liu w „Turandot" Giacomo Pucciniego. Wystąpiła również w koncercie noworocznym w Osace wraz z
Johann Strauss Ensemble der Wiener Symphoniker.

We wrześniu 2003 r. nagrała cykl pieśni polskich dla Radio France, wystąpiła również wraz z China Philharmonic Orchestra podczas gościnnych występów tej orkiestry w Operze Narodowej, wykonując partię sopranową w „IX Symfonii" Beethovena. W tym samym miesiącu wystąpiła także na 46.
Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień", gdzie brała udział w wykonaniu „Pasji wg św. Jana" Sofii Gubaiduliny (w partii Królowej). W październiku 2003 r. zaśpiewała Królową Rozamundę podczas premiery „Ubu Króla" Pendereckiego w Operze Narodowej. W latach 2004-2005 nagrała na płyty CD i DVD większość dzieł Krzysztofa Pendereckiego. W sezonie 2005/2006 koncertowala w Europie i Ameryce Południowej. W styczniu 2006 r. wraz z wiolonczelistą Tomaszem Strahlem nagrała płytę z utworem Anny Jastrzębskiej „De Profundis". W 2006 r. otrzymała nagrodę w Japonii za nagranie „Polskiego Requiem" Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita (Record Academy Award 2005, przyznawana przez japoński magazyn muzyczny „Geijutsu" za najlepsze nagranie muzyki współczesnej).  W ubiegłym sezonie występowała m.in. w Wenezueli i Brazylii. W przyszłym sezonie zaśpiewa w operze w Detroit.

Artystka odznaczona została medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, jest również laureatką nagrody Ministra Kultury za osiągnięcia w dziedzinie sztuki wokalnej. Prowadzi działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej w Warszawie.

Kontralt: Małgorzata Godlewska

Urodziła się w Olsztynie. Tamże od szóstego roku życia pobierała lekcje gry na fortepianie. Początkowo w Państwowym Ognisku Muzycznym nr 2. Następnie kontynuując naukę w klasie fortepianu Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Olsztynie.
Drogę wokalną rozpoczęła będąc jeszcze studentką Wydziału Historycznego Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Kształciła się w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. J. Elsnera w Warszawie pod kiedunkiem mgr Grażyny Jędras. Po dwóch latach nauki (czteroletniego cyklu nauczania) została przyjęta do Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studiowała w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Studiowała w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Studia wokalne (ukończone w toku indywidualny, - 4 lata) uwieńczyła dyplomem z wyróżnieniem, za który otrzymała ocenę celującą.

Od 2007 r. studiuje w klasie prof. Joy Mammen na dziennych Wokalnych Studiach Podyplomowych w Royal Academy of Music w Londynie. Opieką otaczają ją również: Mary Hill, David Drummond, Audrey Hyland, Charles Kilpatrick, Robert Aldwinckle, Ian Partridge.

Swoje umiejętności doskonaliła biorąc udział w kursach mistrzowskich i lekcjach m. in. u prof. Elisabet Erlingsdottir, Włodzimierza Zalewskiego czy Anthony'ego Leege'a.

Ma w swoim repertuarze szereg ról z oper, m.in.: Belliniego, Czajkowskiego, Monteverdiego, Mozarta, Rossiniego, Pucciniego, Verdiego.

Bliski jest jej również repertuar oratoryjno - kantatowy. Wykonywała partie altowe m.in. w dziełach: "Ein Feste Burg Ist Unser Gott", "Missa Brevis D-moll" J.S. Bacha, czy "Magnificat" A. Vivaldiego.

Koncertowała śpiewając dzieła symfoniczne romantyków, impresjonistów czy modernistów wykonując utwory kompozytorów przełomu wieków: Karol Szymanowski - partia altowa w Demeter, czy w sekwencji Stabat Mater.
Realizowała również partie altowe w dziełach symfonicznych współczesnych kompozytorów.

Występowała na licznych scenach w Polsce i za granicą: Austria. Francja, Hiszpania, Japonia, Liban, Niemcy, Wielka Brytania.

Śpiewała pod batutą osobowości muzycznych - Ruben Silva, Paweł Przytocki, Tadeusz Karolak, Władysław Kłosiewicz, Ryszard Zimak, Dominic Wheeler, Sławek A. Wróblewski.

Od pierwszego roku studiów na Warszawskim Konserwatorium Muzycznym zatrudniona była jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej biorąc udział niemalże we wszyastkich produkcjach operowych wystawianych na deskach tego, oraz wielu innych teatrów na całym świecie.

Pracowała z mistrzami - Itką Stokalską czy Ryszardem Perytem.

MaŁgorzata Godlewska otrzymała w 2008 r. stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.
 

Tenor: Rafał Bartmiński

Bas: Piotr Nowacki