Sztuka
Tożsamość rozkoszy. Twórczość Natalii LL w kolekcji Juliusza Topolskiego

Tożsamość rozkoszy. Twórczość Natalii LL w kolekcji Juliusza Topolskiego

  • 2023-03-10, , godzina 18:00, do 2023-04-16
  • BWA Galeria Sztuki w Olsztynie, al. Marsz. J. Piłsudskiego 38, Olsztyn

Opis

otwarcie: 10 marca (piątek), godz. 18:00
czas trwania wystawy: 10.03 – 16.04.2023 | sala główna
organizator: Galeria Sztuki BWA w Olsztynie
                     
al. Marsz. J. Piłsudskiego 38
           
 www.bwa.olsztyn.pl
            
https://www.facebook.com/olsztynbwa
współpraca: FUNDACJA ZW

„Jedna z czołowych, polskich artystek, bad-girl polskiej neoawangardy – Natalia LL – drwiła z kanonów, przekraczała granice i jak pisała Anna Markowska zastanawiając się nad twórczością artystki z początku lat 70-tych, chciała inaczej, ale to inaczej nie oznaczało rebelii i „zwykłej zmiany osi”  ale było wyrazem tęsknoty za czymś innym, oraz „niezgodą na zastane role, schematy” . Jej niezwykłość wynikała z osadzenia w sztuce, historii a zarazem poza nią w strefie podszeptów, instynktów i woli. Zgromadzone w kolekcji dzieła Natalii LL stanowią zbiór wcieleń artystki, emanacji jej energii i możliwości, których celem było ujawnianie nieprzewidywalnych, skrywanych i dotkliwych sfer ludzkiego istnienia (…).”

„Balansowanie na granicach i pragnienie wolności stały się światem Natalii LL (...).”

„Zawsze wybierała trudniejszą drogę: jako kobieta-artystka funkcjonowała na granicach artystycznego, męskiego środowiska, a z braku jednoznacznej stylistyki na granicach ówczesnych tendencji. Mimo to, a może właśnie dlatego jej sztuka triumfuje, wymykając się oczywistościom epoki i oczekiwań. Wiara artystki w to, iż w sztuce i poprzez nią objawia się prawdziwe oblicze człowieka jest bezwarunkowa, a balansowanie na krawędzi i ryzykowanie były nieodłącznymi elementami tego procesu (…).”

Fragment tekstu „Cała moc pochodzi z wnętrza” autorstwa Małgorzaty Jankowskiej

Natalia LL (ur. w 1937 w Żywcu, zm. w 2022 we Wrocławiu). W 1963 roku ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), pod kierunkiem profesora Stanisława Dawskiego. Po roku dołączyła do ZPAF. W latach 1970-1981 wraz z Andrzejem Lachowiczem, Zbigniewem Dłubakiem oraz Antonim Dzieduszyckim tworzyła galerię PERMAFO. Z Andrzejem Willem i Andrzejem Lachowiczem organizowała Międzynarodowe Triennale Rysunku, podczas którego pełniła funkcję komisarza oraz wiceprzewodniczącej. W 1975 roku włączyła się do międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej, biorąc udział w licznych sympozjach i wystawach. Była stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1977 roku. W maju 2007 roku została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2013 roku otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro – wyróżnienie wręczane artystom przez artystów, zaś w 2018 uhonorowana została Rosa Schapire Art Prize. W latach 2004-2013 pracowała jako Starszy Wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Jej prace zaliczane są do konceptualizmu, nurtów foto art i body art. Zajmowała się malarstwem, rzeźbą, instalacją, fotografią, wideo, performansem oraz rysunkiem.

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.