Wesele u drobnomieszczan
Opis spektaklu
Bertolt Brecht napisał ten dramat w reakcji na narodziny nazizmu - ideologicznego snu o potędze i przeczuciu jego katastrofalnych następstw. Olsztyńska realizacja komedii społecznej, w reżyserii Giovanny'ego Castellanosa, rezygnuje z historycznego i politycznego kontekstu na rzecz sportretowania współczesnego polskiego społeczeństwa.
Oto bowiem podczas tytułowego wesela dochodzi do konfrontacji reprezentantów różnych warstw społecznych, tworzących zmetaforyzowane panoptikum ludzkich osobowości. Spodziewaną atmosferę zabawy i szczególnej odświętności, przesłaniają ujawniające się coraz wyraźniej animozje między biesiadnikami. Weselny świat toczy się wedle koniunkturalnie pojętej maskarady i przybiera groteskowy kształt słabo kamuflowanych zawiści, agresji, egoizmu i resentymentów. Młodej parze również daleko do niewinności - wesele jest wyrachowanym aktem nowożeńców, wynikającym z idealnie odczytanych reguł gry, jakie panują w świecie. Taki, a nie inny zestaw biesiadników to pełen premedytacji przejaw interesowności, obliczony na perspektywiczne zyski, ponieważ obecność nienawidzących się ludzi może przynieść korzyści. Symbolicznym znakiem krachu trwałych i czystych relacji między ludźmi są meble, które w trakcie wesela ulegają stopniowemu zniszczeniu i zmieniają biesiadny dom w beznadziejne pobojowisko.