Opis
- Jestem kobietą-bombą, przede mną pękają karoserie, topią się opony w kołach, rozpryskują się okna, fruwają żeliwne pokrywy kanalizacji, pęka asfalt. Jestem mechanicznym cudem. Wykonanym wedle sprawdzonej metody: osiem kilogramów plastikowego materiału wybuchowego, dwa kilogramy żelaznych gwoździ, metr drutu w dwóch kolorach, bateria, detonator i wyłącznik. Kiedy zadzwonię, boom! -
Sztuka Sajko odwołuje się do zjawiska „męczennic Allacha” – przerażającej metody terrorystycznej, podjętej przez Sanaę Muhaidily, siedemnastoletnią dziewczyną z Libanu. Sanaa stała się bohaterką, opiewaną w wierszach jako wzór dla przyszłych kobiet-bomb. Jednakże pod retoryką heroicznego poświęcenia, serwowanego przez religijnych fundamentalistów, kryje się zupełnie inne uzasadnienie samobójczych gestów. To konieczność odkupienia kobiecych win – nieposłuszeństwa, małżeńskiej niewierności lub nieślubnych związków. Poprzez śmierć, kobieta-bomba oczyszcza swój honor i uzyskuje przebaczenie.
Chorwacka autorka tworzy wielki, litanijny monolog, w którym opowieść Europejki uzupełniona jest wyimaginowaną, empatyczną historią kobiety-kamikadze tuż przed samobójczym zamachem. Poprzez zderzenie tych dwóch, pozornie odległych rzeczywistości, Sajko pyta o przyczyny przepaści między tym, co prywatne, osobiste, głęboko intymne, a światem narzuconych reguł i wspólnotowych kodeksów.
Sztuka Sajko odwołuje się do zjawiska „męczennic Allacha” – przerażającej metody terrorystycznej, podjętej przez Sanaę Muhaidily, siedemnastoletnią dziewczyną z Libanu. Sanaa stała się bohaterką, opiewaną w wierszach jako wzór dla przyszłych kobiet-bomb. Jednakże pod retoryką heroicznego poświęcenia, serwowanego przez religijnych fundamentalistów, kryje się zupełnie inne uzasadnienie samobójczych gestów. To konieczność odkupienia kobiecych win – nieposłuszeństwa, małżeńskiej niewierności lub nieślubnych związków. Poprzez śmierć, kobieta-bomba oczyszcza swój honor i uzyskuje przebaczenie.
Chorwacka autorka tworzy wielki, litanijny monolog, w którym opowieść Europejki uzupełniona jest wyimaginowaną, empatyczną historią kobiety-kamikadze tuż przed samobójczym zamachem. Poprzez zderzenie tych dwóch, pozornie odległych rzeczywistości, Sajko pyta o przyczyny przepaści między tym, co prywatne, osobiste, głęboko intymne, a światem narzuconych reguł i wspólnotowych kodeksów.
Spektakl będzie można obejrzeć również w dniach: 16, 25, 26, 27 września i 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, października o godz. 21.